Hiken in Zion

24 juni 2017 - Zion National Park, Utah, Verenigde Staten

Op donderdag 22 juni hebben we Las Vegas verlaten om weer richting de natuur te gaan. We slapen 3 nachten in St. George en hiervandaan is het ongeveer een uur rijden richting National Park Zion. We hebben in St. George een lekker hotel uitgekozen met een zwembadje zodat we ook kunnen ontspannen na het inspannen. En na aankomst werd er direct ontspannen hoor. Vegas heeft er ingehakt en we moesten hier even deze dag bijkomen. Dus beetje ouwehoeren, beetje zwemmen kortom beetje niks doen. De batterij moest opgeladen worden want de volgende dag werd de groep voor 1 keer in 2en gesplitst. Erik en Kelvin gingen vandaag vroeg op pad naar Zion om een hike te doen, ook wel een wandeling genoemd. Ze gingen de hike van Angels Landing doen en gingen al om even na 6uur op pad. De thuisblijvers hadden om verschillende redenen zich afgemeld voor deze wandeling. Wat niet wil zeggen dat zij het een stuk minder zwaar hadden bij het zwembad.

Angels Landing is een 454 meter hoge rotsformatie in Zion National Park. Het pad is 3,9 kilometer lang met steile stukken en hele smalle paden waar alleen een ketting hangt. De mannen ging dit keer wel is goed voorbereid op pad met voldoende drinken en bananen. Ze waren ook vroeg weggegaan zodat ze niet op het heetst van de dag zouden lopen. De top hebben ze net niet bereikt maar op de verhalen af te gaan was het al een vette prestatie met onvergetelijke uitzichtpunten. Terug aangekomen in het hotel kwam de groep weer tot elkaar en konden ze meedoen met het afzien bij het zwembad. De vijf zonder wijf draaide hun hand niet om even een wasje te draaien maar daarna was toch echt de koek op. Het was niet meer uit te houden en de kamer met airco lonkte. S’avonds bij Denny’s gegeten niet echt sfeervol maar wel goed eten en ook nog goedkoop.

Het is alweer zaterdag en vandaag stond er weer een groepsactiviteit op het programma. We gingen met ze allen een hike doen in Zion. The Zion Narrows Riverside Walk is een hike door een rivier met alleen maar keien erin. We waren vroeg uit de veren en zaten op tijd aan het ontbijt. Goeie voorbereiding dus. Aangekomen bij Zion was het al direct duidelijk dat het weekend was want het leek wel of half Amerika ging hiken. Volle parkeerplaatsen en een rij van 45 minuten om de shuttlebus mee te gaan. Lekker motiverend voor sommige (lees mij). Bij het informatiecentrum werd geadviseerd om 1 gallon (3,7liter) per persoon mee te nemen. En hoeveel liter hadden de 5 zonder wijf bij zich: NUL liter. Want dat kopen wij daar wel even. Nou niks geen water te koop daar. We hebben maar 2 soort van bidons gekocht en we vonden een fles en dit kon je dan vullen met water. Hadden we eten bij ons? Nee ook niet dus met 2 chocolade koekjes per persoon en 3 flessen water gingen we op pad. Om ons heen alleen maar mensen met professionele outfits, stokken en waterrugzakken. Tuurlijk liepen er ook wel figuren bij zoals ons maar over het algemeen waren de mensen goed voorbereid. De wandeling naar de river was al een hike op zich maar eindelijk kwamen bij de rivier aan. Onderweg kwamen we nog diverse wildlife tegen zoals eekhoorntjes, herten en mooie vinders. Bij de rivier aangekomen was het al snel duidelijk dat je goed moest opletten waar je je voeten plaatste. Op sommige plekken stond er een sterke stroming en waren de keien behoorlijk glad. En je wilde niet vallen want dan waren je koekjes nat en had je niks meer. Het water was een heerlijke verkoeling want ook hier werd het boven de 40 graden. Het gaf wel een kick om tussen de rotsen te lopen door het water. Het nadeel was wel dat hoe ver je ook liep je ook weer hetzelfde stuk terug moest. Maar goed we hebben het gered met minimaal rantsoen. Uitgeblust en wel gingen we terug naar de auto waarna we snel een Subway’tje moesten hebben om weer aan te sterken. De koekjes waren heerlijk maar toch niet voldoende. Zonder blessures en kleerscheuren keerden we terug naar het hotel. Hier kon de batterij weer opgeladen worden voor morgen. Zondag gaan we naar Page toe. Hier gaan we de lower antelope canyon doen. Dit is ook een wandeling maar een stuk droger en misschien ook wel koeler omdat we onder de grond gaan. Aan de voorbereiding zal ongetwijfeld niet liggen.

Weltrusten!